تعريف بلوغ جنسي چيست؟

ساخت وبلاگ

تحقيقات انجام شده درباره بلوغ جنسي نشانگر اين واقعيت است که اگرچه اين تغييرات معمولا در عام وجود دارد اما مسائل گوناگون اجتماعي، ارزشهاي فرهنگي، حوادث زندگي، رشد عقلي، تجربيات فردي آن را تحت تاثير قرار مي دهند.

بلوغ با ازدياد هورمونها و تظاهرات آن آغاز مي شود. ظهور بلوغ جنسي نقش مهمي در زندگي ايفا مي کند. دگرگوني هاي فيزيولوژيکي و بيوشيميايي، وضعيت جديد و بارزي را ايجاد مي کند.

بلوغ جنسي غالبا با رشد سريع قد و وزن همراه بود و از لحاظ شدت، مدت و سن شروع از فردي با فرد ديگر تفاوت دارد. با اينکه در توالي رشد، تفاوتهاي فردي ديده مي شود ولي در رشد جسماني دوران بلوغ، پيشرفت منظمي وجود دارد.

هنجار بلوغ جنسي در اکثر پسران بين 15-11 و در دختران 14-9 سالگي است.

دگرگوني هاي ايجاد شده در اين دوران گاهي موجب نگراني و تشويش نوجوان مي گردد و رفتارهاي مختلفي را موجب مي شود. در پسران هر چند که رشد سلول بيضه اي و ترشح هورمون مردانه معمولا در 11 سالگي آغاز مي شود، اما اولين علامت بيروني بلوغ جنسي در مردها، معمولا ازدياد رشد بيضه ها و کيسه بيضه است و احتمال دارد با رشد موي زهاري همراه باشد.

حدود يکسال بعد تسريع رشد آلت جنسي مردانه با شروع جهش در قد همراه است و موي زير بغل و صورت حدودا دو سال بعد از رشد موي زهاري ظاهر مي شود صداي نوجوان معمولا در اواخر دوران بلوغ بم و دورگه مي شود.

اين تغيير صدا در پسرها قابل تشخيص است. پستان پسرها در دوران بلوغ دستخوش تغييراتي مي شود و نوک پستان حالت برآمدگي پيدا مي کند، و قطر دور نوک پستان بطور چشمگيري افزايش مي يابد در پستان بعضي از پسرها برآمدگي ايجاد شده و بزرگ مي شود.

رشد جنسي در دختران با ظاهر گشتن موهاي زهاري، اولين نشانه بيروني بلوغ جنسي، همراه است. رشد پستانها با ظهور موهاي صاف و کمرنگ زير بغل و ازدياد ترشح استروژن همراه است و در سال بعد، رحم و واژن به سرعت رشد مي کند.

فرج و کليتوريس نيز بزرگتر مي شود. قاعدگي دير آغاز مي شود و شروع آن معمولا بعد از کند شدن آهنگ جهش نموي است. اغلب تا 2 سال بعد از قاعدگي دخترها قادر به باروري نيستند.


ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1389 - 5:07 توسط : حسین فرجی
تعريف بلوغ جنسي چيست؟
]]> آدم بارانی...
ما را در سایت آدم بارانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jgf sabanet بازدید : 540 تاريخ : 22 آذر 2012 ساعت: 11:53: