جنبه هاي روان شناختي بلوغ چه مواردي است؟

ساخت وبلاگ

بسياري از بزرگسالان همه خاطرات تنش زاي مربوط به تغييرات جسماني نوجواني را فراموش مي کنند حتي دانشجويان دانشکده خاطرات دوران پيش از بلوغ خود را بهتر از دوران بلوغ به ياد مي آورند.

در نتيجه، بزرگسالان احتمالا درست نمي دانند که نوجوان تا چه اندازه اي از کل فرآيند رشد باخبر است. البته اين آگاهي نوجوان چند جاي تعجب ندارد. براي اينکه کودک از خود احساس هويت روشني به دست آورد بايد بتواند در طول زمان به نوعي احساس ثبات و تداوم برسد.

نوجوانان نمي توانند به سادگي به چنين احساسي دست يابند، زيرا با بسياري از تغييرات دروني دورن بلوغ دست به گريبانند.

رشد ناگهاني نوجوان که شباهتي به رشد تدريجي و منظم کودکان خردسال ندارد گاهي باعث مي شود نوجوانان با خودشان غريبه شوند.

براي اينکه نوجوان بتواند با موفقيت اين تغييرات بسيار زياد را يکپارچه کند و آن را به صورت احساس هويت شخصي ثابتي در آورد و احساس اعتماد به نفس کند زمان لازم است.

تغييرات رشدي و نياز به سازگاري با آن باعث مي شود که نوجوانان به خوصيات جسماني خود توجه بسياري کنند. البته تصور نوجوانان از بدنشان هميشه عيني نيست. تجربيات گذشته باعث مي شود آدمها خود را صرف نظر از خصوصيات ظاهري و تواناييهاي واقعي شان، جذاب يا غيرجذاب، قوي يا ضعيف و يا داراي خصوصيات مردانه يا زنانه بدانند.

بنابراين مرد جواني که عزت نفس کمي دارد و از لحاظ جثه و توانايي در حد متوسط است احتمالا خود را ضعيف و کوچکتر از آنچه هست مي بيند.

زن جواني که همسالانش او را جذاب مي دانند ممکن است خود را جذاب نداند به اين دليل که شبيه به والدين يا خويشاوند ديگري است که از او خوشش نمي آيد و يا ديگران به او توجهي ندارند.


ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1389 - 5:06 توسط : حسین فرجی
جنبه هاي روان شناختي بلوغ چه مواردي است؟
]]> آدم بارانی...
ما را در سایت آدم بارانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jgf sabanet بازدید : 493 تاريخ : 22 آذر 2012 ساعت: 11:53: