تخمک و اسپرم ...

ساخت وبلاگ

به طور متوسط ??? - ??? ميليون اسپرم در هر انزال مرد يافت مي شود تا به اين طريق امکان دستيابي به تخمک رسيده افزايش پيدا کند. البته از اين همه اسپرم! تنها يکي از آنها موفق مي شود که وارد تخمک شده و آن را بارور نمايد.

آقايان قادر مي باشند که تعداد زيادي اسپرم توليد کنند و کاملاً مشخص است که هر چه ميزان اسپرم بيشتر باشد، قدرت باروري بيشتر خواهد بود. در بعضي از افراد هم بزرگي بيضه ها به خوبي در مقدار و غلظت مني نشان مي دهند. ولي بر خلاف مردان! زنان در تخمدانشان مقدار محدودي تخم توليد مي کنند.

در زنها پيازچه هايي که رشد کرده و به تخمک تبديل مي شوند ديگر در طول حيات توليد نمي شوند. آنها در هنگام تولد حدود يک تا دو ميليون پيازچه اعتبار دارند که مدام در حال از دست دادن آنها هستند. در هنگام بلوغ اين تعداد به حدود ??? هزار تا مي رسد! در اين هنگام هم همواره يکي از پيازچه ها در طول سيکل ماهيانه رشد مي کند و تنها يکي از آنها به صورت تخمک در مي آيد و خودش را از تخمدان به لوله رحمي مي رساند.

هنگامي که اين تعداد پيازچه به ??? تا ??? عدد مي رسد، زماني است که به نام دوران يائسگي معروف است. بعد از اين مدت هم بدليل تغييرات هورموني استفاده از ساير پيازچه ها عملاً غير ممکن مي گردد.

و امّا براي اسپرم چه اتفاقي مي افتد؟ اسپرم بعد از ورود به بدن زن مي تواند بين ? الي ? روز زنده بماند. اسپرم از دهانه واژن حرکت کرده و خود را به دهانه ورودي رحم (Cervix) مي رساند. در اين مرحله آنها بايد مهترين کار زندگيشان را انجام بدهند! چرا که بعد از دهانه ورودي رحم يک دوراهي وجود دارد که هر کدام يکي از دهانه هاي رحم (Fallopiantube ) را تشکيل مي دهد. در نتيجه اسپرم ها بايد مشخص کنند که کدام راه را انتخاب مي کنند؛ چپ يا راست؟ نکته اينجاست که تنها يک تخمک در يکي از اين دو مجرا وجود دارد و تصميم گيري انتخاب مسير واقعاً به شانس اسپرم ها مربوط مي شود.

به هر حال يک گروه مسير را اشتباه طي مي کنند و عاقبت بدون نتيجه از بين مي روند. نکته ديگر اين كه تخمدان ها به نوبت شروع مي کنند هر ماه يک تخمک توليد کنند ولي در مواقعي بدلايلي، هر کدام از آنها در ماه يک تخمک مي سازند و در نتيجه دوقلوهاي غير همگون بوجود مي آيند! و يا به صورت ديگر در تقسيم سلولي در تخمک بارور شده ناگهان جدا شده و بطور مجزا رشد مي کند گاهي هم به طور کامل جدا نميشود و در اين صورت است که دوقلوهاي به هم چسبيده شکل مي گيرند.

ولي در حالت معمولي گروه ديگر شروع به يافتن تخمک مي کند و به محض پيدا کردن آن رقابت بر سر تصاحب آن آغاز مي شود.

به عبارت ديگر، سر اسپرم يک ماده منفجره فرض کنيد که در واقع يک جريان خيلي ضعيف برق وجود دارد که بوسيله آن باعث مي شود اسپرم به درون تخمک نفوذ کند (جالب است بدانيد که در لقاح مصنوعي، شبيه سازي و امثال اينها از اين روش استفاده مي شود).

به محض بروز اين مسئله و اتصال يک اسپرم به تخمک، ديگر تخمک در واقع بارور شده و آبستن مي شود و از اينجاست که مکانيزمي را انجام مي دهد که باعث مي شود ديگر هيچ اسپرمي قدرت نفوذ به تخمک را پيدا نکند.

به اين صورت که با شروع آبستني تخمک بارور شده، يک ماده خلطي شکل را به نام Zona pellucida - که بسيار هم محکم است- به دور خود توليد مي کند و به اين طريق از ورود ساير اسپرم ها به درون تخمک جلوگيري مي نمايد.

در اين موقع است که تخمک وارد رحم شده و شروع به رشد مي کند. البته در مواقعي هم بدليل چسبندگي لوله رحمي تخمک وارد رحم نمي شود و هم آنجا شروع به رشد مي کند که در اين صورت وضعيت خطرناکي را پيش مي آورد.


ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1389 - 5:04 توسط : حسین فرجی
تخمک و اسپرم ...
]]> آدم بارانی...
ما را در سایت آدم بارانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jgf sabanet بازدید : 886 تاريخ : 22 آذر 2012 ساعت: 11:53: